lördag 15 augusti 2009

Semstern som gick förbi

Semestern som gick förbi.
Trött. Sliten. Slut på ork.
Har vilat i det oändliga men tröttheten biter sig fast likt en sugande igel, omöjlig att göra sig kvitt.

Semestern gick förbi men jag blev inte piggare. Inte gladare.
Bara trött. Trött, trött, trött...

Det känns som om jag legat i min soffa i mer än tusen dagar nu. Plågad. Orkeslös.
Leende för världen men med smärtan som sliter sönder.
Ständigt nära till den förbannade gråten. Ständigt kämpande mot oron över en oskriven framtid.
Försöker tänka att allas framtid är oskriven, osäker. Men det hjälper inte.
Vi kämpar oss blodiga mot väderkvarnar. Slåss. Reser oss igen och igen.

Det har nu gått fyra år sedan vi började försöka få barn.
Det som först började med glödande entusiasm och två älskande drömmare.
Det som sedan blev till menscykler, ägglossningstester, graviditetstester, påpassad sexualitet, ingen sexualitet, fertilitetsutredningar, smärtor, provrörsbefruktningar, nålar, hormonsvängningar, missfall och en sorg som aldrig tycks vilja släppa.

Jag kan inte förstå hur vi har hamnat här. Eller varför.

Jag är så trött.
Orkar inte trycka på startknappen riktigt ännu. Gud vet när jag orkar.

Semestern som gick förbi.
Spänningarna har släppt och lämnat mig tröstlös trötthet.
Jag ska vara trött lite till.
Bli lite starkare.

7 kommentarer:

emve sa...

Vi har försökt i 2 år... har fått hjälp i snart ett år. Men inte IVF ännu utan enbart Puregonsprutor. Har dock inte gått vägen alls. Inga positiva besked.

4 år är väldigt lång tid... Jag kan inte förstå hur det känns att försöka så länge mer än att det säkerligen gör ont och sliter.

Jag kan inte säga något som hjälper men jag slänger in ett "heja" och håller tummarna för er!

Emelie sa...

Amen to that!
Sitter här med mina nykomna biverkningar, hello klimakteriet liksom och jag är så trött, jag är så jävla trött på allt.

Är kul att det börjar hända saker här i bloggen igen så jag har lite att sysselsätta mig med under behandlingen.
Har varit lite tomt utan dina härliga inlägg =)

Kram på dig!

Pez sa...

Välkommen tillbaka till bloggen!
Jag finns här och ska försöka stötta så mycket jag kan
Varma kramar

www.syfroken.se sa...

Kul att du är tillbaka, följer er varje dag!
Hoppades att ni haft en fantastisk sommar, hade ingen aning om att det varit så jobbigt.
Hälsa brorsan!
Kram
Vickan

Nilwa sa...

Åh vad jag känner igen allt du skriver, precis allt!!! önskar att det kunde vara lättare, att det snart ska vända. Hoppas innerligt att ni snart får lite vind i seglen. Många kramar JEnny

Lilla J sa...

Åh vännen, jag vet hur det känns! Känner så igen mig i det du skriver, det är ett helvete med få ljusglimtar och sorgen efter missfallet kommer nog alltid finnas där, men iaf blekna bort med tiden.

Önskar er all lycka nu med nästa försök, det SKA bli er tur! Det bara måste det!

Varma kramar

IVF-Karusell sa...

Det här med IVF-resor är verkligen inte lätt. Förstår att det är tungt och svårt o trycka på startknappen - men hoppas att ni åter finner en styrka att gå vidare. Ni har blivit gravida - vilket är positivt, nu gäller det bara att finna orken!

kram!