onsdag 25 augusti 2010

Sjukskriven

Var hos doktorn igår och blev undersökt och som väntat sjukskriven på halvtid.

Det som dock var oväntat var vad doktorn inledde med, den information om försäkringskassan som verkar nödvändig.
Försäkringskassan har ett väldigt konstigt förhållningssätt till gravida kvinnor, förstod jag när jag fick höra att de egentligen vill att min arbetsgivare ska ge mig en "låtsattjänst" istället för mitt vanliga arbete. Alltså en tjänst som min arbetsgivare hittar på och som inte finns annars för att jag ska kunna vara på arbetet 8 timmar om dagen. Det finns ingen sån tjänst på en förskola, det vet både jag och doktorn, försäkringskassan och resten av världen, men försäkringskassan vill ändå detta istället för att betala ut sjukersättning. Och vem ska göra mitt jobb medan jag sitter (eller ligger) och gör andra saker som inte ens behöver göras? Vém ska ha hand om barnen? Tror försäkringskassan att det finns möjligheter för min chef att anställa en person till för detta ändamål?
Eller tror försäkringskassan rent av att mina smärtor ska försvinna om jag får höra att jag inte får någon sjukpenning?

Visst, detta är inga nyheter på sätt och vis, då jag ändå har hängt med i nyhetsflödet. Men ändå. Suck och stön. Jag får väl se om jag får någon ersättning, annars måste jag jobba deltid i alla fall. Och be till gudarna om att åtminstone havandeskapspenningen blir godkänd från och med 18 oktober.
För jag har ont. Faktiskt. PÅ RIKTIGT. Om nu någon berörd handledare på försäkringskassan nu mot all förmodan skulle läsa detta.

Så nu är jag alltså sjukskriven för smärtor i bäckenet på halvtid och det är ändå rätt så skönt. För nu kanske jag slipper att få så där vansinnigt ont, som jag haft tidigare. Nu kanske jag kan tillbringa mina kvällar kanske hyfsat normal istället för dimmig och gråtsnorig. Det är ändå rätt så underbart, hur urfattig jag än nu kanske kommer att bli.

3 kommentarer:

Sara sa...

Så där sa läkaren till mig också, han ville att jag skulle kolla med min arbetsgivare om andra arbetsuppgifter men det finns inga såna.
Så han sjukskrev mig på heltid, sen ringde en handläggare från försäkringskassan upp mig och kollade läget. Förklarade då om migg jobb och efter det godkände hon hela min sjukskrivning så jag hoppas att det går lika smidigt för dig.

maria sa...

Jag var själv nervös för avslag när jag sjukskrevs i v 24 men det gick igenom. Då har jag ett kontorsarbete. Det viktigaste verkar vara att läkaren uppger rätt orsakskoder på sjukintyget.

Anonym sa...

FÅ läkaren skriva utförligt på blanketten och be om att få remiss till akupunktur eller något liknande som han också kan ange i ansökan. Då försöker du "åtgärda" problemet (som förmodligen inte kommer försvinna ändå förrän du föder) och det verkar positivt i FKs ögon... Det funkade för mig och akupunkturen var en skön paus.. LYCKA TILL och stort GRATTIS!! //Sara E