fredag 10 april 2009

Vecka 9+1 - Lugnande barnmorskesamtal

Min faster är barnmorska. Det tackar jag ödmjukast ödet för.

Fick prata lite med henne i går kväll i telefon. Jag beskrev hur jag mådde och hur ont jag hade haft under dagen. Hon hade två aningar att meddela mig. Överansträngning och ischiasnerven. Hu!
I mitt arbete får jag aldrig vila kroppen. Jag är ständigt på språng och går, böjer, sträcker och bär (även om jag numera överlåter bärandet av barn till mina kollegor). Tar inga raster (för det hinns inte med) och på min lunchrast åker jag hem till min hund och går ut med honom. Så håller det på.
Så här i backspegeln så kände jag ju redan av det här lite grann redan i början av veckan. Trött i mage och rygg. Och så igår. Ont.

Jag blev ordinerad att vila av min kära faster. Det blev ryggläge hela kvällen, natten och nu förmiddagen. Och jag mår mycket mycket bättre! Jätteskönt! Jag ska verkligen använda dessa fyra dagarna till vila vila och åter vila.

Men vad jag också bör tänka på är att ändå försöka ta några minuters sittpaus (och kanske liggpaus också) då och då på jobbet. Ischiasnerven och överansträngning som gravid leker man nämligen inte med förklarade faster.

Men det var i alla fall inget farligt för bebisen och jag kan andas ut igen.

Nu ska vi snart åka till svärmor och fira lite påsk med Viktors familj. Det ska bli trevligt. Särskilt en dag som denna när solen skiner, det är 15 grader varmt och kroppen känns bra.

GLAD PÅSK PÅ ER!

1 kommentar:

Pez sa...

Påskkramar från mig!