fredag 8 maj 2009

Kompromissernas mästare

Låt mig först förklara att det är Viktor som är pedanten i den här familjen.
Jag försöker ibland att vara sån, men det verkar inte ligga i min natur. Min natur är istället lite halvblind för både dammråttor och utströdda saker, strumpor och sånt.
När jag träffade Viktor för snart sex år sedan ska det erkännas att jag blev lite rädd över våra olikheter i just detta. Jag såg framför mig att jag skulle bli tjatad på tills jag tappade både öron och humör om jag blev ihop med honom på riktigt.
Men såklart var han för underbar för att avstå.
Och det där med pedanteriet har han fått jämka med. Och det där med utströdda saker har jag fått jämka med.
Vi är nu kompromissernas mästare, Viktor och jag.
Det blir ofta så att han städar och jag lagar mat. Även om vi för det mesta hjälps åt, mer eller mindre. På sista tiden har det blivit mindre.
Så nu måste jag bjuda till lite. Städa lite. Låta honom hållas och låta honom delegera lite städpatrull. Göra honom lycklig.
För det är sånt man gör när man älskar någon.

Nu har Viktor fått en städplan för sig. Schvisch. Bara sådär.
Han menar att om man bara tar stora helgstädningen direkt när man kommer hem på fredagen efter jobbet och BARA fejar i ett par timmar så är vi sen fria HELA helgen.

Jag protesterade först. Vi städar ju på lördagar. Alltid. Jag är skittrött efter jobbet.

Men när han sedan med alldeles len och bommulsmjuk röst tillade (och samtidigt pussades lite) hur mysigt det skulle bli med en disktrasa i ena handen, en öl i den andra och mitt älskade Spotify i högtalarna (för jag älskar musik mer än vad han gör och jag vill nästan alltid lyssna på hög musik när inte han vill), så fick han mig ändå på något sätt att gå med på det.

Nu sitter jag här trött och elendig efter ett dagsverke och väntar på att Viktor ska komma hem från jobbet.
Så att vi kan börja städa.
Och allt jag kan tänka på nu är att jag måste vara en idiot som gick med på det här.
Jag har två timmars städning framför mig.
Ingen öl eller Spotify kan någonsin släta över det.

Tur att Viktor är söt.

2 kommentarer:

Pez sa...

He he...vad söta ni är!!
Här hemma är gubben oxå pedanten men ibland kan jag få ett ryck och städa hur mycket som helst. Det händer dock inte så ofta..tyvärr!
Hoppas städningen går bra och att ni får en skön helg!
Kram

A.H sa...

*hahahaha*

Geeses! Han har allt tur som har dig, som går med på detta! :-)