lördag 27 juni 2009

Blogstinens och MJ-feber

Är man borta från nätet i två dagar hinner det minsann hända grejer.
Man halkar bakom och efter, det glappar i informationsflödet.
Michael Jackson hinner dö och jag själv hinner bli bakis två gånger om då jag firat semesterstart lite för glatt.

Michael Jackson ja.
Hur lite artist han nu än må så ha varit under det senaste årtiondet så blev man ändå lite påmind och lite kallduschad.
Den mesta Jacko minns jag från 80-tal och tidigt 90-tal.
Hans storhet, nästan gudalik. Hans vansinne.
När vi var små hade min kompis Michael Jackson täcke och kudde i sitt rum, tapeterna övertapetserade med affischer på den allt vitare svarta pojk-mannen och Thriller och Bad-skivorna ständigt snurrande.
Det var Michael Jackson, Madonna, hamburgare och det stora USA när vi var små.
Bara landet, USA, var fullkomligt ouppnåligt. Och Michael och Madonna, var de ens verkliga, fanns de på riktigt?
Vi älskade dem och kanske mest ändå Jacko. För maken till musikalitet har sällan eller aldrig förut upplevts. Han var perfekt på något sätt.
Som de sa i P3s "Christer" igår: till och med hans studioinspelade fingerknäppningar var kristallklart övermänskliga. Och dansen, moonwalk, skrevgreppen, rösten, den konstiga näsan, hattar och guldspännen, apor och Neverland. Övermänsklig och omänsklig.
Och senare och ovanpå allt blev det klart hur sorgligt hans liv var, hans icke existerade barndom och pedofilanklagelserna som överlappade varandra, kanske lite för många för att inte ha någon orsak.
Och till sist. Av kött och blod ändå. Som alla vi andra, inte speciellt odödlig.
Men den fantastiska musiken. Den lär leva så länge mänskligeten gör det.

Jag har som sagt firat in semestern nu och har nu kommit hem från Ängelholm. Det är semester, helt otroligt. Overkligt fortfarande. Jag har fem underbara veckor framför mig. Och varje dag ska jag vårda så gott det går. Läka.
Viktor har inte semester förrän vecka 28 så jag kanske åker ner till Skåne igen på måndag om jag kan ordna med kattvakt.
Det är så skönt att det nästan inte är riktigt klokt.
Nu ska jag smörja in mig med solcreme, gå ut i trädgården med lite bubbelvatten och en bok.
Sen ska jag ligga där och bara ligga.

Inga kommentarer: