måndag 1 juni 2009

Jag vägrar

Det var nästan som om jag letade efter min nervositet där i väntrummet på kliniken.
Men jag kände mig lugn. Stark. Ovanlig och besynnerlig.
Vanligtvis är jag nervös så att jag nästan kräks strax före en eventuell insättning av embryo. Allt kan ju gå fel. Om man har otur. Och tur är vi ju inte särskilt begåvade med.

Men inte idag.
Visst flög tankarna på våra små i frysen lite hur som helst.
Men jag var inte rädd.

Det var då jag bestämde mig.
Jag ska ta mig fan vägra vara rädd.
Från och med nu.
JAG. VÄGRAR. VARA. RÄDD.

Det låter kanske lätt och det är det inte.
Men jag har tröttnat på rädslan som följt mig i nästan fyra år nu. Jag är så innerligt trött. Det är bra.
Jag ska vägra så långt det bara går. Så länge det är möjligt.

Doktorn kallade på oss och vi fick komma in på hennes kontor.
Allt hade gått bra, sa hon.
Vi hade en fin blastocyst (5-dagarsembryo) att sätta in idag och en kvar i frysen.
Det var en jättefin blastocyst. Jättefin. Sa dom. Man blir lite stolt.

Och så skred vi till verket.
Vår lilla stjärna åkte genom katetern och in i min livmoder. Hem.
Att göra en återföring är så stort att man knappt vågar andas.
På skärmen via ultraljud syntes en liten ljusprick.
På plats. Nästan planterad.
Härliga tider.

9 kommentarer:

IVF-Karusell sa...

Åh vad glad jag blir när jag läser detta! Härligt! Grattis till ett fint embryo i livmodern. Nu hoppas vi den klänger sig fast!

Alma sa...

Åh va spännande!! All lycka till er!!
/ Alma

Star80 sa...

Vad roligt att du är ruvare igen!!

Betti sa...

Härligt tjejen! Starkt jobbat av er! Önskar er all lycka!! Kram

Anlar sa...

Fantasktiskt!! Vi håller tummar & tår för er!! Pöss

Pez sa...

Jag visste väl att det skulle gå bra! Jag hade det på känn!!
Ta hand om dig nu, du är så himla stark!!
Kram kram

Hanna sa...

Jättegrattis! Hoppas, hoppas, hoppas! Stor kram!

Anonym sa...

Helt rätt inställning vännen! Det är eran tur nu! Jag håller tummar och tår att den lilla vill stanna hela tiden ut =) KRAAAAAAAAAAM

Anonym sa...

Så härligt att stjärnan är på plats i dig, håller tummarna för att den stannar där i 9 månader till! Kram