fredag 26 december 2008

Goodbye godis

Julfirandet är över för den här gången och lugnet lägger sig över livet.
Idag är en ny dag.
Så sprillans ny att allt känns nytt på något sätt.

För idag ska jag börja mitt sunda liv utan godis. Nu när julen är över och frestelserna är färre kan jag koncentrera mig på att försöka att gå ner några kilo innan nästa behandling. Har medvetet frossat järnet nu under julen med tanke på detta och kan i ärlighetens namn säga att jag nu är fruktansvärt trött på socker.

Det är den kommande behandlingen som driver mig, först och främst.
Men också förändringen av min spegelbild.
Spegelbilden som jag inte riktigt känner igen.

Sedan vi började med IVF har jag gått upp och ner i vikt som jojo, mest pga medicinerna antar jag. Men jag har också varit väldigt deppig periodvis och tröstätit. Och att jag har slutat röka hundra gånger har väl gjort sitt.
Jag har numera och ovanpå allt en liten mjuk och tillsynes nygravid bulle nedtill på magen. Restsviter av en hormonsvullen mage som vägrar sjunka tillbaka helt.
Den gillar jag inte alls.
Den påminner mig.

Hade jag däremot varit gravid och fött barn hade jag älskat min kropp och hur den hade förändrats för mitt barns skull. Jag hade älskat hur den hade varit till nytta och varit stolt. Har i nuläget så svårt att förstå klagande mammor som gnäller över sina "förstörda" kroppar.
Jag hade varit lycklig om jag fått det som de har, med kropp därtill.

Idag är som sagt en ny dag och nu ska jag göra mitt bästa för att vara snäll mot mig själv. Ett steg till mot ett sundare liv, mot en bättre nästa behandling.

Goodbye godis.

2 kommentarer:

Pez sa...

Heja Jessica!
Julen är bra på så sätt att man faktiskt tröttnar på socker. Jag har massa julgodis kvar men känner inte att det är så gott längre!
Nu är det snart dags för oss båda att köra igång. Det känns spännnande!!
Kram

Jessica sa...

Ja, det är det verkligen! Lite för spännande ibland :-), men just nu känns det riktigt bra. Taggad!