torsdag 19 februari 2009

Kommer vi fram?

Vaknade med en lätthet i kroppen som jag inte känt på över en vecka nu. Hurra, jag har fått tillbaka min rörliga kropp! Det firades med en långpromenad i snön och en mycket lycklig hund.

Under promenaden ringde kliniken och meddelade att vi hade 5 befruktade ägg. 4 av 9 ägg hade varit omogna och resten hade reagerat positivt och befruktats.
So far so goood, men en krypande rädsla har krupit innanför skinnet. Jag hade önskat att fler var befruktade. Och 4 omogna ägg? Är inte det lite för många?

Så dagen kan ändå beskrivas med att jag ändå inte vet något. Att hundratusen frågor ändå snurrar och att paniken sakta stiger inuti. Kommer någon av dessa ynka 5 bli en blastocyst. Kommer vi vara tomhänta på måndag? Halsen snörper ihop av bara tanken. Det får fan inte gå fel nu.

Det måste gå bra nu.

Helgen kommer att bli plågsamt lång och med tanke på detta måste vi fly hemmet. Jag och Viktor kan inte bara gå här nu och inte göra något alls medan paniken slukar oss. Vi måste boka in oss på något hotell, äta gott och dricka lite vin. Byta miljö. Komma bort.

Så nu försöker jag ordna hundvakt och styra upp förberedelserna.
Jag orkar verkligen inte vara hemma i helgen.

6 kommentarer:

www.syfroken.se sa...

Se det som 5 MÖJLIGHETER! För det är det ju faktiskt. De andra 4 får du försöka förtränga.
Låter skönt att bara kunna åka iväg så där. Blir riktigt avis.

Lilla J sa...

Förstår hur du känner, man är alltid så rädd inför "domen", att bara gå maktlös och vänta på att äggen ska sköta sig själva. Det är ju så avgörande, så det är inte konstigt om man är orolig.

Jag hoppas stenhårt på era 5, att det är toppembryon som fortsätter att dela sig som de ska!

Ni gör helt rätt som åker bort över helgen, även utan väntan inför ET så kan man behöva ta hand om sig själv lite extra i den här processen. Hoppas ni får det mysigt och kan släppa tankarna iaf litegrann.

Vilken lyx att få gå privat och ändå inte behöva betala för det, SU är verkligen löpande band och man känner sig ofta oviktig och osedd tyvärr. Sen är det uppenbart att de håller på resurserna och tyvärr inte alltid gör det bästa för patienterna utan snarare för mottagningen. Nope, inga långtidsodlingar och enbart långa metoden (trots att korta utan nedreglering funkar bättre för vissa), annars kan de inte kontrollera processen tillräckligt för att kunna trycka in så många patienter som de gör i schemat. Trist att det ska vara så! Hade vi bara haft pengarna så hade vi gått privat med en gång, men det är ju dyrt! Hur kommer det sig att ni fick gå privat? Stod ni på er om att de inte höll vårdgarantin eller var det SU själva som föreslog?

Varma kramar och lycka till nu!

Pez sa...

5 ägg kan räcka långt!
Jag hoppas och tror att det kommer att gå vägen!!

Tess sa...

jag håller alla tummar och tår jag kan för er! kramar i massor, det är en sjujäkla resa vi är ute på, men den KOMMER resultera i ett litet mirakel <3


http://smultronpastra.blogg.se

finnjonna sa...

Heja era 5 embryos! Kommer hålla tummarna hela helgen.
Välj tillit. Idag är allt bra :-)
Kram och lycka till!

Betti sa...

Skönt att det gick bra på äggplockningen för dig! Förstår oron... är ju inte det skönaste att genomgå precis!!
Hoppas ni får det riktigt bra och skönt om ni nu ger er iväg!! Ä man verkligen värd!!
Kram