fredag 27 februari 2009

Ruvardag 4 - Testklurar

Idag har jag bestämt mig för när jag ska testa. Tanken på graviditetstest svider och kliar. Jag ha utvecklat en slags graviditetstest-fobi över åren och mår väl inte direkt toppen när jag tänker på att ett sådant måste göras för eller senare.

Jag vet nu bättre än att bara testa hipp som happ rakt upp och ner.
Jag vet nu att jag måste förbereda mig grundligt.
Att aldrig tjuvtesta (vilket bara leder till ännu större oro och besatthet för att inte tala om vad det kostar att avverka ett tiotal tester) och att det måste ske före en viss ledighet från jobbet (eftersom sorgen är så förlamande och hemsk efter ett negativt resultat att varesig Viktor eller jag är speciellt arbetsföra direkt efteråt).

Med detta i bakhuvudet har jag kommit fram till att testdag måste bli på ruvardag 18, fredagen den 13 mars. Fredagen den trettonde... Ja ja, jag är inte vidskeplig så det har inte så stor betydelse. Den största betydelsen ligger i att det är en fredag och att det har gått så pass långt in i ruvningen att testresultatet bör var säkert.
Under mina tidigare ruvningar har mensen inte kommit förrän jag har slutat med progesteronet, vilket man inte gör förrän man säkert vet att det inte har blivit något (moment 22?). Så att inte få mens trots negativt resultat betyder ingenting förutom då att jag måste vänta lite längre med att testa. Och sen lite till för nytt test och sen lite till. Så därför är det VERKLIGEN INTE någon bra idé för mig att testa för tidigt.

Blir trött bara av att fundera på det. Men nu är det bestämt. Den officiella testdagen blir alltså på ruvardag 18.

(Och bara för att jag har skrivit det här och för att jag är inställd på att jag inte brukar få någon mens även vid negativt resultat så kommer säkert den där jäkla mensen som gubben i lådan.
Man vet och sen vet man ändå inget, så brukar det ju vara.)

Tiden går lååångsamt.
Men äggstockarna känns i alla fall lite bättre.

2 kommentarer:

MochM sa...

Oj vad duktig du är som väntar så länge. Fast jag förstår. Om min mens inte kommit igång förrän jag slutat med Progesteronet hade jag nog resonerat likadant. Min dök ju upp istället för ett minus på stickan dom två första gångerna långt innan dag 18.
Jag ska hålla tummarna fredagen den 13:e. Och ja innan det också förstås!
m.

Lilla J sa...

Alla har vi ju olika taktiker för att klara av de hemska veckorna efter ET. Bra att du tänkt igenom och hittat det som passar dig bäst!

För mig har det varit likadant som för MochM, mens innan testdag de gånger de misslyckats.

Hoppas tiden går fort till den 13:e nu och att det blir en turdag och inget annat!

Kram