söndag 9 november 2008

Dagens eko

Jag drömmer om ett kravmärkt liv. Ett sunt, rent, stressfritt och kravmärkt liv. Ett med naturen och livet.

Måste nog sätta upp lite drömmål:

* Laga all mat från grunden, med ekologiska, närproducerade produkter. Lever jag enligt detta blir det också krångligare att käka godis och omöjligt att röka.
* Byta jobb till ett närmare så att jag slipper använda bilen.
* Inte köpa onödiga saker. Och om jag tröttnar på mina kläder så kan jag försöka byta med någon jag känner.
* Jobba mindre, för det kan jag om jag inte köper onödiga saker.
* Konsumera mindre kemikalier. Att alltid kontrollera innehållet i vad jag köper.
* Byta ut alla lampor till lågenergilampor och installera luftvärmepump.
* Sluta drömma om resor så långt bort att en flygtur blir nödvändig.
*Äta mer vegetarisk mat (mums!)

Det skulle vara så skönt att leva mer ekologiskt. Och eftersom ekologiskt verkar höra ihop med ekonomiskt...

Det är väl bara att börja, tänkte jag igår när jag skulle baka äpplepaj. Svenska äpplen och ekologiskt mjöl.
Snubblade på det ekologiska mjölet.
Vanligt mjöl 11 kr, ekologiskt mjöl 28 kr.
Jag tog det billiga mjölet under armen och lunkade nedslaget bort till kassan.

Jag är oekologisk. Miljöfarlig. Och snål...

Skäms på mig...

1 kommentar:

Harry sa...

Varför inte surfa in på Berthas Eko Fashion och kolla in jeans av organisk bomull eller bambu T-shirts - snygga och ekologiska!