tisdag 11 november 2008

Nyårsraketer

Livet är skönt, eller så skönt det kan bli just nu. Det känns fortfarnade otroligt att jag ska vara ledig imorgon och varje onsdag för resten av året. Välsmakande och välbehövligt. Mmmmmm...

Ska snart köra iväg med Svantemannen till vetrinären. Han ska få sin årliga vaccinationsspruta idag och kanske ett recept med nyårsknark. Ni förstår, Svantemannen är livrädd för nyårsraketer. Och när jag säger livrädd så menar jag verkligen det. Om en hund någonsin kan få dödsångest så fick min Svante det förra nyår. Han hamnade i chock, låg och skakade. Jag trodde att Svantes lilla hjärta skulle stanna....
Så nu ska vi sätta igång med skott-träning och förbereda med lugnande tabletter. Stackars Svantemannen...

Nyårsraketer. Det finns inget liknade som inte är förbjudet. Jag menar; som fyller akutmottagningar med blödande människor, som skadar barn för livet och som samtidigt är en riktig miljöbov och skrämmer både vilda och tama djur från vettet.
Man pratar om tradition, man skyller och försvarar allt med trationen. Det verkar inte spela någon som helst roll att det är en jävligt destruktiv och helt sinnessjuk tradition.
Varför inte bara förbjuda privat bruk så får kommunerna ta hand om fyrverkerifirandet på en plats dit folk som vill kan komma och titta? Om vi nu nödvändigtvis måste ha skiten kvar...

Inga kommentarer: