lördag 15 november 2008

Julmust here I come

Mina rökfria dagar blir bara fler och fler. Nu också en rökfri helg! Bara sådär och hur enkelt som helst! Jag det beror på att piskan på ryggen känns lite mer, lite hårdare rapp nu. Tack piskan.

Jag har varit huslig idag. Har bakat matbröd och lagt i frysen, äpplepaj (igen) som lördagsgott och lagat fina biffar med klyftpotatis till middag. Det blir så ibland. Jag myser runt i köket som en stökande liten pyssling med radion på högsta volym och ett fånigt leende på läpparna. Torkar ur skåp och sorterar i kylen bara för att jag "ändå är i köket" medan degen är på jäsning eller potatisen väntar på att bli färdig i ugnen. Men en sån där förskräckligt irriterande energi som jag ibland ser hos vissa programledare i populära och sunda livsstilsprogram. Och som jag i smyg undrar hur de gör för att orka vara så käcka och rejäla jämt ifall de inte tar något knark.

Men nu är det över och jag har parkerat i soffan. Årets första glas med julmust står på soffbordet och det är rent av löjligt vad gott det är! Blir lika lyrisk varje år när den första musten avnjuts. Är det något som jag skulle kunna bli smällfet av under julen så är det just julmust. Och lussebullar förstås, men det kommer som tvåa. Har vissa jular köpt backvis med den perfekta flaskjulmusten och sugit i mig flera stycken om dagen. Vilket naturligtvis inte verkar särskilt sunt på vilket sätt ni än vill. Så idag har jag köpt en 1 och en halvliters...bara.... För att det är helg. Och för att det snart är jul.

Äh, jag erkänner. Jag heter Jessica och jag missbrukar julmust.

1 kommentar:

Theorese sa...

Tycker att du gör ett bra byte av laster,rökning mot julmust ;-) Hoppas att helgen varit bra!