tisdag 18 november 2008

Trygghetsnarkomani

Ringde kliniken i förmiddags och bokade tid för ultraljudet nästa vecka. Jag fick en tid nästa onsdag klockan 11.15, vilket blir perfekt. På min lediga dag och dessutom sovmorgon. Fast när det hela kommer till sådana här saker kan jag gå upp piggelin och utan svårigheter klockan sex på morgonen om det så skulle behövas. Det lite värre är att min doktor, som jag dessutom är väldigt nöjd med, inte är på kliniken nästa vecka, och jag får istället en annan läkare. En stand-in.

Men jag intalar mig själv att det bara är ett ultraljud, att inget kan gå fel. Att han bara ska mäta min slemhinna i livmodern och ge mig ett datum för återföring. Jag måste intala mig själv med rejäl övertygelse då det bevisligen inte alltid är så att ett ultraljud bara är ett ultraljud.
I våras, under ett harmlöst ultraljud upptäcktes en cysta på min ena äggstock (vanlig, ofarlig) i samband med nedregleringen och de fick plocka bort den en timme efter ultraljudet (eftersom den störde behandlingen). Från ett ofarligt ultraljud till ett ingrepp med nål och morfin. På en timme. Jag var så rädd, rent av skräckslagen. Detta var innan jag ens gjort ett enda äggplock, så jag höll på att svimma av bara tanken på att doktorn skulle sticka in en lång nål i min äggstock och punktera något. Som tur var var Viktor med, som den allra bästa Viktor i världen.

Då och där måste jag ha utvecklat en slags fobi för ultraljud och ville efter det inte åka till kliniken utan att Viktor följde med. Han är ju naturligtvis given vid viktigare besök som vid äggplock och återföring, men annars behöver han ju inte följa med. Egentligen. Men inte förrän förra ultraljudet i september kunde jag släppa på kontrollen och åka dit ensam. Jag åker in själv nästa onsdag också, men blir ju lite extra nervös då jag får veta att jag inte ska få min vanliga doktor. Jag - trygghetsnarkoman?

Kontrolltanten där inne har börjat räkna om och för fullt igen, då hon gissade helt fel på mensstartdag. Nu säger hon att Lilla Livet kommer att återföras fredagen 28/11, alternativt lördagen 29e eller söndagen 30e, beroende av om kliniken gör sånt på helgerna.

Säger hon.

Vi får väl se vad min slemhinna säger.

1 kommentar:

Pez sa...

Åhh vad spännande. Nur är du på g igen!! Jag vill också få börja..nuuuu.
Kram