söndag 11 januari 2009

Baknykter

Igår var jag på Ulrikas födelsedagsfest. Med gott sällskap, god mat och hysteriska hundar blev kvällen trivsam och mysig. Fler födelsedagsfester åt folket, är väl det jag har att säga om den saken.

Jag var hemma någon gång i natt och nu känns det nästan som jag är bakis fast att jag inte drack en droppe alkohol igår. Ville köra hem och sova i min egen säng och framför allt inte tappa omdömet och frestas allt för mycket av cigaretter som är så otroligt svårt att motstå med ett glas vin i handen.

Det här med att dricka alkohol gör jag ändå sällan nu för tiden. Jag mår så otroligt dåligt dagen efter det egentligen är avskräckande nog. Men världen känns oftast också lite vackrare och begripligare ur mitt nyktra perspektiv. Men det ska ändå tilläggas att god mat med gott vin till är åhh så fantastiskt!
Har en god vän som är nykter alkoholist och det har gjort stort avtryck på mig. Jag kommer aldrig att kunna se på alkohol på samma sätt som före hon blev dålig i sitt missbruk. Kan numera fundera över det faktum att så många vuxna människor verkar vara i behov av att dricka sig till förlurad social kompetens. Undra över de som värderar sina fyllebilder på Facebook som sina enda bilder. Så högt att fyllorna verkar vara de enda stunderna värda att fotografera ur deras liv.

Idag kommer Ulrika och hälsar på och lämnar lite tallrikar som hon lånade till festen igår. Det blir hundpromenad och någon fika.

Nu ska jag dra upp mitt baknyktra arsle upp ur soffan och in i duschen.

2 kommentarer:

Lilla J sa...

Håller med om det du skriver! Jag har aldrig förstått hela "supakulturen", vad är det bra för egentligen? Jag har aldrig gillat att vara full, inte ens när jag var fjortis. Och när man kommer över 25 och fortfarande måste bli full varje helg, då tycker jag bara att det är patetiskt och riktigt tragiskt.
Nä, bättre då att ha sinnena på topp både under fest och dagen efter!

Betti sa...

Hej!! Jag vill önskat dig lycka till med ditt nya försök och hoppas att det kommer att gå bra för er. Påbörjar själv det första IVF-försöket om ca 1-1½ vecka så det känns riktigt nervöst och spännande på något vis! Följer gärna din tråd och ser hur det går för er! :)
// Betti