tisdag 13 januari 2009

Skakiga ben och en cysta mindre

Jag åkte något nervös till kliniken i förmiddags. Men jag tänkte nog att blixten inte kunde slå ner två gånger på samma ställe.
Det gjorde den.
Det fanns en cysta på äggstocken. Igen.

Fick ringa Viktor från kliniken och be honom komma och hålla min hand.
Ringde jobbet och berättade att jag inte kan komma tillbaka idag.
När Viktor anlänt och höll om min kalla hand satte sköterskan nålen och jag fick lägga upp skakiga ben, inväntandes morfin och vass nål.
Det var som vanligt fruktansvärt obehagligt och gjorde ont. Men det gick snabbt och snart hade doktorn kunnat punktera cystan och sugit ut innehållet.

Nu är cystan borta och det är skönt.
Men visst, sånt här är inte roligt. Alla ingrepp, alla nålar, alla smärtor. Alla hårda instrument som karvar och undersöker. Och då är jag inte ens gravid ännu...
Men nu kan jag kanske få till en lyckad nedreglering.
Min IVF2 kanske blir lite lättare nu, lite lindrigare.
Och förhoppningsvis mer lyckosam.

Det får vi i alla fall försöka att våga hoppas.
Men är det något som jag har lärt mig så här långt är att inget någonsin är säkert eller för givet.

Ibland önskar jag att min hoppfullhet var barnsligt oförstörd.

Nu ligger jag varmt under täcket och är så trött och mör i kroppen. Är lite öm i magen men inte så farligt. Behöver nog mest sova. Och kanske gråta en skvätt över saker och ting.

5 kommentarer:

Sara sa...

Trist trist, men skönt att du kollade så du inte behöver nedregleras i 8 veckor. Massa lycka till nu! Kram Sara

Marion sa...

Skönt att få bort cystan ändå. Fick en i somras och det är ju så surt att behandlingen blir lidande men förhoppningsvis slipper du ju det nu. Lycka till!

MochM sa...

Men fy så orättvist och jobbigt. Bra att mannen kunde komma ifrån och hålla handen.
Bra också att ni fortfarande vågar hoppas, det finns aldrig någon anledning att sluta med det. Den här gången ska det ju dessutom gå bättre utan den där cystan.
Vila ordentligt nu och kom snart tillbaka!
m.

www.syfroken.se sa...

Vilken tur att du stod på dig och kollade upp detta. Trodde verkligen inte att det kunde vara något ugen, men du hade det nog på känn då.
Ta det lungt och Sov gott!

Anlar sa...

Stackare!!!! Hoppas du mår bättre snart. Massor av kramar från mig