söndag 18 januari 2009

Nedregleringsdag 2 - sur på vågen

Ja, jag vet. Muskler väger mer än fett och att man egentligen inte ska hålla på och väga sig. Men nu vägde jag mig ändå och nu är jag ändå sur. Vågen står helt stilla. Och jag har tom gått upp ett kilo! Så nu har jag bara tappat 2 kg allt som allt.
Jag förstår ju att jag inte helt bör rätta mig efter just vågen, för jag har blivit smalare enligt kläder och måttband. Men jag vill kunna räkna ut ett nytt fint BMI! Efter att jag sedan 26 december inte ätit socker och joggat varannan dag vill jag ju för sjutton ha utdelning!

Jag kan ju inte göra mer än vad jag gör nu, tänker jag, för banta gör jag bara inte. Det är inte sunt med bantning och jag är ju ute efter en sund kropp som vill bli gravid.
Det är väl bara att fortsätta kämpa antar jag, även om det känns lite kört nu när behandlingen redan är igång. Om inte annat för att försöka att inte gå upp för mycket av hormonerna.
Jag ska försöka jogga ända fram till sprutstart i alla fall. Och fortsätta att skippa godiset.

Imorgon ska jag ringa kliniken för att meddela att jag nu är på gång och för att boka tid för blodprov om 2-3 veckor (hoppas, hoppas, hoppas att jag är nedreglerad då).

2 kommentarer:

Lilla J sa...

BMI är faktiskt inget att haka upp sig på alls! Metoden utvecklades för att avgöra HUR överviktig en överviktig person är, alltså vilken grad av övervikt det rör sig om. För oss normalviktiga säger BMI egentligen ingenting alls!

Det är ju precis som du skriver, muskler väger mer än fett! De bästa mätmetoderna är gamla hederliga måttbandet samt en tillförlitlig kroppssammansättningsmätningsmetod (wow, långt ord) som t ex kalipermätning där man får ut värden som visar vad som är fett, muskler, skelett och övriga organ.

Om du står hyfsat still på vågen men blivit mindre i omfång så är det ju uppenbart att du minskat din fettvikt, så skit i vågen! Heja heja!

Jessica sa...

Fast jag ÄR lite överviktig. Jag har just nu ett BMI på närmare 30 vilket anses som dåligt när man försöker bli med barn. Har läst att man bör ha runt 25 för att det ska vara optimalt. Så lite besviken är jag ändå...

Å andra sidan har jag ju tränat massor i mina dagar och har en rätt så "stark" kropp med stora muskler (även om de är mjukare nu än förr). Så mitt BMI är kanske inte så illa som för genomsnitts-30-BMI-kvinnan. Hoppas jag...