torsdag 22 januari 2009

Nedregleringsdag 6 - Nojor och halvdepp

Jag har fortfarande mens och funderar lite oroligt och nojigt på om det är normalt. Jag brukar ha mens i 3-5 dagar, men nu har mensen varat i hela 7. Förlåt alla känsliga, men jag måste bara beskriva. Det är ibland som om den ska till att sluta, men sen plötsligt blir blodet klarrött igen och det kommer mer. Inte så mycket egentligen men ändå. Som om sluttampen på mensen liksom aldrig blir av, som att blodet inte avtar enligt vanlig modell utan kommer och går, kommer och går. Och så lite mensvärk ibland faktiskt, fortfarande.
Så om mensen är kvar imorgon måste jag nog ringa till doktorn om detta är normalt. Eller finns det någon där ute som läser som kan svara på om det är normalt att blöda extra länge om man börjar nedregleras på mensdag 1?

Det har varit lite halvdepp idag. Men bara halv. Det går fortfarande att kontrollera.
Det började märkas igår kväll då jag helt utan förvarning nästan började gråta till Cops (ni vet den där polisrealityserien från USA) när de pratade med en liten flicka som var rädd för sin styvfar. Och när jag hade lagt mig i sängen med en tidning och läste om en gammal hund som fick somna in och om en annan hund som hade blivit misshandlad, fick jag snabbt slå igen tidingen i ren och skär rädsla för att jag skulle börja hulkgråta och inte kunna somna.
Jag hoppas att deppen stannar av här och nu, eller håller sig där den är.

Om inte, det går över. Så är det bara och det måste jag kanske skriva och tänka varje dag framöver i ren självbevarelse. Om ni tycker att jag tjatar...

Nu ska jag snart ta ut pastagratängen ur ugnen och tillbringa kvällen med min älskade familj - mannen, katten och hunden.
Det blir naturligtvis seriefinal för "De halvt dolda" (Jonas Gardells pågående genidrag) klockan 21. Misstänker att den serien är minerad mark för mig idag, men en och en annan hulkgråt är den banne mig värd!

2 kommentarer:

Lilla J sa...

Jag har hört att det inte är ovanligt att blöda lite mer när man börjar på dag 1. Jag gjorde inte det, men min vän som just gjort sin IVF blödde till och från i 3 veckor och hon började spraya på dag 1.

Men fråga läkaren vad det egentligen kan bero på om du känner dig orolig över det. Det är ju viktigt att man känner sig trygg!

Kram

Jessica sa...

Jag känner mig genast lugnare :-). Tack!